Lights off - un „împrumut” foarte util
Acum ceva vreme urmăream un video pe YouTube. După puţină vreme mi-a sărit în ochi butonul de „Lights off” situat în dreapta sus relativ la player-ul video. Un click pe acest buton scade luminozitatea întregii pagini, mai puţin a video-ului care este rulat. Încă un click pe buton, sau oriunde în pagină, readuce pagina la starea iniţială.
Se pare că acest feature este disponibil acum doar pentru anumite video-uri (unele voci spun că doar pentru cele publicate de către universităţi), dar sper să fie lansat cât de curând „cu audienţă generală”.
De ce am considerat că este un feature demn de luat în seamă şi de scris despre el (deşi în ultimele câteva luni, YouTube a văzut destul de multe adăugiri la capitolul „features”)? Pentru că mi se pare că e unul din cele care contribuie mult în partea de utilizabilitate a interfeţei web de redare a filmelor. De ani buni media playerele „clasice” au învăţat că un film se vede cel mai bine când ai cât mai puţine elemente în jur care distrag atenţia. Pe web în schimb, pe lângă conţinutul video „util” de multe ori se găseşte o mare cantitate de informaţie care poate fi considerată „zgomot”, cel puţin atâta vreme cât este urmărit propriu-zis filmul. Soluţia (care ar trebui să fie destul de simplă tehnic), permite înlăturarea în mare măsură a „zgomotului” permiţând în acelaşi timp utilizarea relativ neschimbată a site-ului (deşi mi-ar fi plăcut mai mult o abordare a la Lightroom, vezi mai jos).
Am totuşi o reţinere legată de generalizarea acestui feature. Prin înlăturarea „zgomotului” din pagină, scade şi interesul utilizatorului către (eventualele) reclame inserate în pagină. Deşi, o dată cu introducerea suportului pentru captions şi a reclamelor în video, problema este, aparent rezolvată.
De ce am menţionat totuşi termenul de împrumut în titlu? Prima oară când am văzut acest feature, a fost în Adobe Lightroom. Aici, opţiunea se prezintă sub numele de „Dim lights” şi are două niveluri: primul nivel scade luminozitatea întregului ecran, mai puţin a pozei cu aproximativ 70%, în timp ce în al doilea nivel, totul devine negru, mai puţin imaginea curentă. De ce spun că implementarea e mai deşteaptă în Lightroom (deşi e de înţeles, comparăm totuşi interfeţe web cu (una din cele mai frumoase) interfeţe de aplicaţii desktop)? În cazul Lightroom, aplicaţia poate fi controlată fără a ieşi din modul „Dimmed lights” (da, chiar şi pe întuneric beznă :D ), în timp ce în YouTube, orice click în afara playerului video atrage „aprinderea luminilor”.
Sunt tare curios să văd cu ce o să mai vină YouTube, cu atât mai mult cu cât unii prevestesc sfârşitul video-ului pe web (dar despre asta, în alt episod).
miChou, editorul de serviciu :)
5 comentarii :
Hmm... nifty feature.
Cred insa ca daca dai o tura prin Omnisio (achizitionati de Google in iulie anul trecut) ai sa observi cateva lucruri bune care pot sa apara si pe YouTube. :)
P.S. Articolul despre sfârşitul video-ului pe web o sa fie ca articoulul lui Francis Fukuyama "The End of History and the Last Man"?
Be careful... a scris "Second Thoughts" la 10 ani dupa ce "istoria se terminase"
uuu, foarte tare. Habar n-aveam de Omnisio. Chiar are câteva chestii foarte mişto (partea cu video & slide-show side-by-side mi se pare chiar cool), dar nu ştiu cât o să dureze să le vedem şi în YouTube.
YouTube a devenit deja o aplicatie foarte mare în care, pentru a menţine un calitate a serviciului ridicată devine complicat să „roll out features”, mai ales dacă ele cer modificări substanţiale :)
Cât despre articolul cu video pe web, sper sa am timp să-i dau o formă până la sfârşitul săptămânii ăsteia cel târziu :)
O seară frumoasă,
miChou
roll out features zici? Ma intreb cum ar fi sa ai prelegerile YouTube (asezonate cu fetures de la Omnisio) pe televizor. Wait that's YouTube TV! :D
Quick grab Agent Switcher so that we can circumvent them!
Rock on dude!
O noapte placuta
Prima oara cind am vazut chestia asta era acum patru ani la un monitor Philips :)
Hehe, îmi amintesc şi eu de monitoarele alea. Deşi nu ştiu în ce măsură chiar era o chestie desteaptă sau o fiţă de marketing. :)
miChou
Post a Comment