Wednesday, November 26, 2008

De ce iubim f...acebook-ul?

Facebook este una din reţelele sociale în mare creştere la ora actuală. Lansat în mai 2007, are în prezent peste 120 de milioane de utilizatori activi, fiind al patrulea site ca trafic la nivel mondial şi reţeaua socială cu cel mai mare trafic (comunicat de presă oficial).

Trebuie să mărturisesc că în urmă cu 10 minute habar n-aveam lucrurile astea şi că până în iulie nu auzisem de Facebook decât de pe la alţii. Recent, discutând cu unii prieteni şi dând peste tot felul de aplicaţii care mai de care mai integrate, am decis să fac un efort de voinţă şi să investesc un pic de timp în fenomenul Facebook.

Vă veţi întreba poate, de ce e nevoie de un efort de voinţă? Sunt o persoană care are simpatii şi antipatii destul de puternice şi - de multe ori - greu de argumentat logic (aşa se face că Java e un limbaj care îmi place deşi nu prea înghit conceptul de JSP, la fel cum .NET şi C# îmi plac la nebunie dar nu suport ideea de WPF). Aşa se face că şi Facebook şi-a câştigat destul de repede şi cam fără drept de apel eticheta de „mdeah, să fiţi sănătoşi voi cu Facebook-ul vostru”.

Asta cu toate că, tehnic şi... social Facebook mi se pare un exemplu foarte bun de ce se poate face cu o interfaţă web bine gândită, susţinută de o arhitectură robustă şi modulară. Sunt chiar de părere că, alături de GMail şi Flickr, Facebook a dus conceptul de interfaţă web până în punctul de maximă forţă, dovedind cam tot ce se poate face cu actualele tehnologii web. Aici discutăm atât de AJAX, de diverse integrări, mash-up-uri dar şi de folosire deşteaptă a tehnologiilor mai „rich” orientate pe client, ca Adobe Flash.

Arhitectura deschisă şi extensibilă a Facebook permite dezvoltatorilor de aplicaţii să se lege practic în orice punct esenţial din interfaţa web, pentru a oferi facilităţi noi. În acelaşi timp, majoritatea funcţionalităţilor sunt expuse într-o manieră standard astfel că pot fi uşor create diverse interfeţe, web sau stand-alone care să agrege informaţiile din profile Facebook şi din alte surse.

Şi aici cred că rezidă succesul Facebook: posibilitatea de-a adăuga funcţionalităţi extrem de bogate şi de variate, păstrând însă o interfaţă web uşor de înţeles, folosit şi - de ce nu - înţeles.

Cu toate acestea (şi-n ciuda recentei explozii de activitate) pe mine nu mă atrage Facebook. Opinii? Sfaturi pentru rătăciţi? :)
miChou (on Facebook)

3 comentarii :

  1. Anonymous said...

    Go on and hope for opinions :). Din punctul meu de vedere proiectul asta si-a ratat partial scopul principal, care era schimbul de idei si cunostinte intre echipele noastre. AKA building a small social network of out own...Dar oamenilor le e atat de teama sa nu cumva sa le faca trafic celorlalti, sa nu cumva sa le creasca ratingul postand un comment...which is soooo WRONG.
    Cat despre Facebook...pentru mine este yet another Hi5 (ok,ok, might be the other way round, dar tot nu m-a prins nici unul dintre ele). Hmmm....and yet you Facebooked yourself :P

  2. miChou said...

    am avut și un cont de Hi5 cândva, dar pe care nu pot să-l mai accesez :))
    I facebooked myself din motive mai mult tehnice decât sociale: am dat peste niște scule de desktop care făceau chestii interesante peste Facebook și mai ales mi se pare că potențialul de dezvoltare peste FB e foarte mare. Îmi trebuie doar niște timp și o idee bună ;)

  3. miChou said...

    cât despre "don't click mania" și toate celelalte... am mirosit chestia asta de dinainte de a crea primul fișier HTML. Îmi pare rău că mi s-au confirmat așteptările, dar trebuie să mergem înainte și să fim cât de drepți putem :P