Saturday, November 1, 2008

Lorem ipsum sau despre cum să umpli o pagină

Cine a ajuns pe blog în ultimele 2 zile probabil că a dat peste o pagină al cărei text arăta aşa.

Eu m-am întâlnit prima dată cu textul ăsta acum vreo 10 ani (ce departe pare), pe când mă jucam, în lipsă de altceva, cu Microsoft PowerPoint. La momentul respectiv nu ştiam decât vag de existenţa limbii latine, aşa că nu i-am dat prea multă importanţă. Fast-forward vreo 4 ani şi iată-mă jucându-mă cu Dreamweaver şi făcând site-uri care mai de care. Pe care mă chinuiam să le umplu cu un text oarecare, ca să văd dacă ideile mele se transpuneau grafic aşa cum îmi doream.

Aveam însă o problemă: chiar dacă grafica arăta OK, textul pus ca să „umple” pagina arăta extrem de ciudat. De ce? Respectivul text de umplere era realizat printr-un procedeu „avansat” de Copy/Paste din cel mult una sau două fraze cu un înţeles îndoielnic în limba română. Problema? Repetate de un număr suficient de mare de ori, duceau la apariţia unor linii verticale sau oblice formate din spaţiile dintre cuvinte. Soluţia (de atunci)? din când în când mai adăugam un cuvânt sau alternam textul pe care îl copy/paste-am.

Fast-forward până în prezent: acum câteva luni am descoperit lipsum.com. Pe scurt este un site cu care poţi genera, la comandă text de tip „Lorem ipsum”.

Utilitatea unui astfel de site (sau a unui astfel de text)? Obţinerea unui text care simulează/aproximează destul de bine distribuţia literelor şi a spaţiilor (în limba engleză). Textul în sine nu are sens şi, deşi la prima vedere pare a fi fiind scris în limba latină, asemănarea e doar aparentă. Şi totuşi, de ce ai prefera să umpli o pagină (un layout de carte, o pagină de revistă/ziar sau un sit web) cu astfel de text în pseudo-latină care pe deasupra nici nu are sens?

Primul motiv ar fi unul destul de pragmatic: în etapele iniţiale ale dezvoltării unui layout (şi uneori chiar până la final - dacă discutăm de un sit cu conţinut dinamic sau de o revistă) este foarte probabil să nu existe şi conţinutul care va fi pus în layout-ul în curs de realizare. Cu un astfel de text, se poate simula cum va arăta şi cum se va comporta layout-ul în momentul când va fi umplut cu conţinut.

Al doilea motiv este mai adânc legat de psihologia utilizatorului/beneficiarului: aceştia sunt obişnuiţi să se concentreze mai mult pe conţinut, lăsând mai puţin timp de efort conştient pentru analiza layout-ului. Iar cum în etapele preliminare, când se doreşte feedback de la utilizator/beneficiar tocmai asupra modului de prezentare, folosirea unui text fără sens este un mic truc prin care se canalizează atenţia spre layout.

Ar fi interesant de văzut cum ar arăta un text de tip „Lorem ipsum” pentru limba română. Se bagă cineva? :)

Mihai

0 comentarii :