Thursday, November 6, 2008

Şi a fost şi a treia ediţie de FlexCamp...


... iar noi am fost acolo :)

Pe scurt: programul serii a fost următorul:

  • 17:45 - 18:15: Înregistrare participanţi (aka bere & pizza :D )
  • 18:15 - 18:30: Deschidere
  • 18:30 - 18:45: Keynote Matt Chotin
  • 18:30 - 19:00: Keynote follow up
  • 19:00 - 19:30: Why/Where AIR applications use case (Mihai Corlan)
  • 19:30 - 20:00: Cristian Pascu - FlairBuilder
  • 20:00 - 20:30: Pauză
  • 20:30 - 21:00: Boost your UI in AIR (Dragoş Dăscăliţa)
  • 21:00 - 21:30: Bending pixels and more (Mihai Pricope)
  • 21:30 ~ 22:00: o prezentare scurtă despre Cabanova (îmi scapă numele prezentatorului pe moment) intrată în program pe ultima sută de metri :)
Pe larg
Dacă am înţeles eu bine, ăsta a fost primul FlexCamp organizat simultan în 3 locaţii din Europa: Hamburg, Viena şi Bucureşti. Ideea iniţială era să fie broadcast-uite cu video cu tot toate cele 3 FlexCamp-uri. Însă din motive de logistică, particularităţi de infrastructură (o transmisie video cere broadband pentru o vizualizare decentă) şi diferenţe de limbă s-a decis transmiterea doar a prezentărilor, însoţite de sunet.

Să trecem deci la prezentări:

1. Keynote - Matt Chotin
Ca orice keynote, a fost un speech destul de general orientat pe noutăţile pe care le introduce FlashPlayer 10 şi pe ce ni se pregăteşte o dată cu Flex 4 şi Thermo.

2. Why/Where AIR - AIR apps use case
Prezentarea a fost ţinută de Mihai Corlan, unul din cei 4 platform evanghelişti din Adobe România. Un exemplu foarte fain de situaţie unde nu numai că folosirea unei aplicaţii AIR se preta, dar adăugă valoare şi feature-uri destul de importante unei aplicaţii Flash deja existente. Este vorba de MotorPlay şi de revista lor pe care aşteptăm să o vedem cât de curând în format .air . Practic Mihai Corlan şi Miţi Pricope au lucrat împreună cu dezvoltatorii de la MotorPlay pentru a trece revista lor dintr-un format Flash exportat cu Projector într-o aplicaţie AIR cu funcţii de offline browsing, auto update şi alte bunătăţi.

3. Flair Builder cu Cristi Pascu
Cristi a prezentat produsul la care lucrează singur de 6 luni şi care se doreşte să fie un tool de prototipare rapidă pentru Flex. E un fel de FlexBuilder, dar care conţine deja scriptate o sumă de comportamente, suport pentru stări şi tranziţii, etc. Prezentarea a fost interesantă atât prin prisma faptului că e vorba de un produs dezvoltat de o singură persoană cât şi a punctului de vedere (deseori neglijat) de la care pleacă - punct de vedere foarte bine sintetizat în „Clients are from Mars, Developers are from Jupiter and Project Managers are still on the Moon”.

Deşi nici Cristi nu e încă sigur de direcţia sau abordarea pe care o va avea Flair Builder, mie personal mi se pare o aplicaţie faină care permite dezvoltatorilor să facă rapid un prototip arătabil clientului şi care în mare să se comporte ca o aplicaţie reală, lăsându-le astfel mai mult timp de dezvoltare pentru ceea ce va deveni aplicaţia finală. (Cristi puncta bine că deşi dezvoltarea iterativă e foarte bună, datorită problemelor inerente de comunicare între client şi dezvoltatori, de multe ori progresul este destul de lent şi diferenţele între iteraţii pot fi puţin vizibile ceea ce poate duce la frustrarea clientului).

4. Boost your UI in AIR
Prezentarea lui Dragoş Dăscăliţa a vrut să atingă mai multe aspecte legate de UI ale dezvoltării aplicaţiilor AIR, dar, din păcate, Dragoş n-a apucat să-şi facă tot spectacolul.
Grosul prezentării a fost legat de skinarea aplicaţiilor AIR/Flex, Dragoş argumentând soluţia skinării programatice. Aceasta are avantajul scalabilităţii şi a unei oarecare flexibilităţi folosind CSS faţă de skinarea „grafică” ce foloseşte PNG-uri. A treia variantă de skinare (care-l sperie groaznic pe Miţi) este cea folosind simboluri Flash „pure” încărcate dintr-un SWF generat (cel mai probabil) cu Flash Authoring Tool.
Al doilea punct din prezentare a fost o comparaţie între DataGrid şi Repeater. În afară de nişte concepte de performanţă şi două-trei lucruri legate de limitările celor două abordări, partea asta a fost cam păsărească pentru mine (lucru deloc de mirare având în vedere experienţa mea deloc vastă în Flex).
Prima din cireşele de pe tort şi ultimul punct din prezentarea lui Dragoş a fost legată de PixelBender, subiect continuat cu mare artă de către Miţi în prezentarea următoare.

5. Bending Pixels and more
Într-o formă de zile mari şi cu un stil numai bun pentru a ţine audienţa trează la ora 21 şi ceva (şi după câteva beri), Miţi a prezentat unul din feature-urile foarte faine din FlashPlayer 10 şi anume PixelBender.
PixelBender este practic un limbaj de shadere pentru runtime-ul Flash. Marele lui avantaj este că ştie să profite de arhitecturile multi core şi ni se promite că în curând va şti să se execute şi pe placa grafică, acolo unde există posibilitatea. Astfel, se pot scrie diverse shadere în PixelBender care apoi sunt compilate în bytecode Flash şi încărcate într-o aplicaţie Flash/Flex. De aici pot fi aplicate pe imagini, pe video sau chiar pe componente Flash/Flex.

Un foarte fain exemplu de thinking outside the box a fost folosirea unui shader PixelBender pentru a mixarea a două sunete. Şi aici sporul de performanţă era vizibil, codul care folosea PixelBender fiind de 3-4 ori mai rapid decât cel implementat echivalent în ActionScript.

Magda a promis să urce o arhivă cu codul demonstrat de Dragoş şi Miţi pe myadobe cât de curând :)

6. Cabanova
O prezentare intrată „în concurs” pe ultima sută de metri a fost prezentarea despre Cabanova. Cabanova e un site builder realizat în Flex care ştie tot felul de lucruri interesante şi care în plus arată şi foarte bine. Singura mea nelămurire (pe care am uitat să o lămuresc) e cât şi unde diferă Cabanova faţă de nou lansatul ICE.

Per total a fost un eveniment foarte fain, prezentat de oameni entuziaşti şi entuziasmaţi pe bună dreptate. Câteva poze furate în timpul prezentărilor găsiţi aici.
Mihai

1 comentarii :

  1. Victor said...

    Din cauza grabei, am inceput ieri prezentarea Cabanova fara sa ma prezint si pe mine. Numele meu este Dramba Victor. Din pacate, versiunea TX, cea prezentata aseara nu este inca vizibilă on-line, pe site se afla numai versiuni in AS2 mai vechi. De indata ce vom lansa un public beta o sa adaug aici un link.